Tekniikka ja Talous
Julkaistu 15.09.2023 (teksti ja kuvat on otettu suoraan Tekniikka ja Talous kumppanisisältö -sivulta)
Kirjoittaja Jarparo Oy

Kovalla työllä ja sitoutumisella vastoinkäymiset voi ylittää, osoittaa järvenpääläisen Jarparo Oy:n menestystarina. Yrityksen valtteja ovat tinkimättömyys, rehellisyys ja avoin tiedonkulku, joiden avulla pidetään kiinni osaavasta työvoimasta ja houkutellaan uusia asiakkaita niin Suomesta kuin kansainvälisesti.

Järvenpääläinen Jarparo Oy seisoi vajaa kymmenen vuotta sitten tienhaarassa. Vaativien teollisuuden investointihyödykkeiden valmistamiseen ja kehitykseen erikoistunut yritys oli siirtynyt yrityskaupassa uudelle omistajalle, mutta lähtökohdat olivat erittäin vaikeat. Ensimmäisen vuoden liikevaihdossa jäätiin alle neljännekseen yhteistyösopimuksessa arvioidusta liikevaihdosta.

”Sopimuksessa luki, että myyvä osapuoli ostaa meiltä ensimmäisenä vuonna heidän tuotantotarpeestaan 100 prosenttia, mutta kun he eivät saaneet kauppaa sisään, oli 100 pinnaa nollasta nolla”, kertoo Jarparon toimitusjohtaja Pekka Bollström.

Vähät sisään tulevat rahat olivat kiinni hankinnoissa. Työn alla olleet projektit olivat sellaisia, että projektin arvosta 60 prosenttia oli hankintoja, työn arvo vain 40. Seurauksena oli raju kassavaje.

”Olimme kahden vaiheilla: lyödäänkö hanskat tiskiin vai hakeudutaanko yrityssaneerauksen suojiin?”

Bollström ja muut johtoryhmän jäsenet päättivät vielä tehdä kaikkensa yrityksen pelastamiseksi. Saneeraukseen hakeuduttiin vuonna 2015 ja päästiin vuotta myöhemmin 2016.

Raju organisaation muutos

Bollström kutsuu yrityssaneerausaikaa ”seitsemän vuoden ehdonalaiseksi”. Koko yrityksen toiminta organisoitiin uudelleen, ja kaikki menot käytiin läpi tiheällä kammalla toimistotarvikkeita ja työkaluja myöten.

Yksi tärkeä säästökohde löytyi siitä, että edellisen ison omistajan organisaatio ei osoittautunut Jarparon kokoluokan yrityksessä kustannustehokkaaksi. Yhtään työntekijää ei jouduttu irtisanomaan, mutta toimihenkilöitä kylläkin, koska heitä oli toiminnan laajuuteen nähden liikaa.

”Kesti hetken, ennen kuin uskalsimme tehdä tarpeeksi rajuja muutoksia. Kulurakenne piti kuitenkin saada järkeväksi suhteessa liikevaihtoon.”

Kun kassa oli pahimmin punaisella mutta rahaa tarvittiin juokseviin menoihin, henkilöstöltä jopa kysyttiin, olivatko he valmiita väliaikaiseen palkanalennukseen. Mukaan lähti noin 95 prosenttia henkilökunnasta.

”Rahat maksettiin työntekijöille takaisin, kun kassatilanne parani.”

Avointa tiedonkulkua

Saneeraus hoidettiin Jarparolla koko yrityksen voimin yhteen hiileen puhaltaen. Kaikki ymmärsivät toimenpiteiden tärkeyden.

”Kun kerroin saneerauksesta, pelkäsin ensin, tuleeko ihmisille pakokauhu ja he karkaavat muille töihin. Käytännössä juuri kukaan ei lähtenyt. Se kertoo työntekijöidemme sitoutuneisuudesta ja vastuunottokyvystä”, Bollström sanoo.

Hankinnasta ja tuotannosta vastaava Tero Olander uskoo, että yhtenä tekijänä yrityksen hyvän yhteishengen taustalla on rehellinen tiedottaminen, myös vaikeimpina aikoina.

”Porukka kutsutaan koolle parin kuukauden välein ja heille kerrotaan, missä mennään. Näillä asioilla se tekemisen meininki on säilynyt. Ilman avoimuutta parhaat tekijät olisivat äkkiä lähteneet muille työnantajille.”

Sama koskee tietysti myös suhteita asiakkaiden suuntaan: asiat hoidetaan läpinäkyvästi ja avoimesti.

Aikataulut pitävät

Henkilöstön ansiota on pitkälti myös se, että yritys pystyy kilpailemaan korkealla laadulla aikana, jolloin suuri osa isoista yrityksistä on ulkoistanut valmistustaan halvemman kustannustason maihin. Jotkut näistä maista saavat teollisuudelleen EU-avustuksia, joten kilpailutilanne ei ole Suomessa toimiville yrityksille helppo.

”Meidän valttimme on kokonaispalvelukirjo. Pystymme tarjoamaan kokonaisen prosessi- tai kaivosteollisuuden koneen yhdellä tilauksella. Se helpottaa osto-organisaation työtä”, Bollström sanoo.

Toinen Jarparon kilpailuvaltti on toimitusvarmuus. Kun aikataulusta on sovittu, tekee yritys kaikkensa, jotta tuo aikataulu myös pitää.

”Kun ostajapuoli esimerkiksi prosessiteollisuudessa on suunnitellut tehtaaseensa seisokin määrätyksi päiväksi, silloin vehkeiden pitää olla perillä. Olkoon sitten projektin alkuvaiheessa sattunut mitä viivästyksiä tahansa, meillä tehdään loppurypistys, jotta laitteet saadaan valmiiksi ajoissa.”

Työntekijöiden sitoutuminen omaan työhön ja sen tavoitteisiin syntyy Olanderin mukaan muun muassa siitä, että työn organisoinnissa pyritään jatkuvuuteen. Samat ihmiset hoitavat mahdollisuuksien mukaan projektit alusta loppuun asti. Myös liukuvat työajat parantavat henkilöstön sitoutuneisuutta.

”Esimerkiksi perheellisille on tosi tärkeä juttu, että työajat joustavat sen mukaan, kun lapsia pitää viedä tai hakea”, Olander sanoo.

Kasvua ja laajentumista

Jarparon liikevaihto on yrityssaneerauksen jälkeen koko ajan kasvanut. Viime vuonna se nousi jo kaksikymmentä prosenttia, tänä vuonna arvioiden mukaan viisitoista.

Tällä hetkellä suunnitelmissa on uuden tuotantohallin rakentaminen, joka mahdollistaisi tuotannon myös sellaisille asiakkaille, joiden tilaamat tuotteet vaativat toimitiloilta täyttä pölyttömyyttä.

Asiakkuuksissa yritys tavoittelee entistä laajempaa kirjoa teollisuuden aloja. Kun eri aloilla suhdanteet osuvat hieman eri aikoihin, on sitä turvallisempaa, mitä useamman jalan varaan toiminta on rakennettu. Suuri osa yrityksen toimittamista tuotteista menee ulkomaille jo nyt, mutta myös asiakkuuksissa tavoitellaan entistä kansainvälisempää kirjoa.

”Sinnikäs yrittäminen ja järkevän suunnitelman seuraaminen ovat tuottaneet tulosta. Kannattavuus paranee koko ajan ja tulevaisuuteen mennään hallitusti”, Bollström summaa.