Elintarvikealan yritys Foodiq haluaa esimerkillään näyttää, että maailman ruokajärjestelmään on mahdollista tehdä muutoksia uusilla innovaatioilla. Yrityksen tekemä työ kiinnostaa myös Suomen rajojen ulkopuolella. 

Foodiq tuotantolaitos

Järvenpään tehtaassa työskennellään erilaisissa tuotantotehtävissä. Kuva: Foodiq/WorkPower.

Maailman ruokajärjestelmä on isossa murroksessa: miljardi ihmistä maailmalla näkee nälkää jossain muodossa, ruokateollisuus aiheuttaa maailman biokaasupäästöistä peräti 26 prosenttia ja kriisit sekä katastrofit nostavat vientituotteiden raaka-aineiden hintoja, joka pakottaa maailmalla miettimään omavaraisempaa ruoantuotantoa.  

Järvenpään Wärtsilän kaupunginosassa toimiva kasvipohjaisia elintarvikkeita tuottava kasvuyritys Foodiq on vastaamassa epäekologisen ja tehottoman ruoantuotannon sekä ruokaturvallisuuden haasteisiin. Sen tehtävä on tarjota maailman ruokateollisuudelle ratkaisuja tehokkaamman paikallisen ruoan valmistamiseen.  

Foodiq valmistaa erityisesti kasvipohjaisia meijerituotteita kaurasta, tattarista, hampusta, fermentoidusta härkäpavusta ja linsseistä erikokoisille ruokateollisuuden toimijoille, kuten kaupoille ja elintarvikebrändeille. Merkittävä asiakassuhde on solmittu muun muassa Valion kanssa, jolle se valmistaa nyhtökauraa. 

Yhtiön kehittämät tuotantoprosessit mahdollistavat kasvipohjaisten tuotteiden valmistamisen ilman lisäaineita. Foodiqilla ei ole omia tuotemerkkiä, vaan se tarjoaa tuotekehitys- ja tuotantopalveluita sekä valmistusteknologiaa muille ruoka-alan yrityksille. Euroopassa vastaavia palveluntuottajia ei ole. 

Kun perinteinen ruokateollisuuden yritys on lähtenyt rakentamaan uutta tuotantolaitosta, maksaa se 50 miljoonaa ja kestää kolme vuotta. Foodiqin vastaavanlainen tuotantolinja on pystyssä alle vuodessa ja ainoastaan 1020 prosentilla normaalista kustannustasosta, Foodiqin markkinointijohtaja Jari Karlsson kertoo. 

Vuonna 2015 perustetun Foodiqin omistavat sen perustajat Robert Savikko ja Jani Uusi-Ristaniemi, yrityksen johto sekä suurelta osin ulkomaiset pääomasijoittajat. Niistä suurimpia on ruotsalainen Nicoya Ab.  

Kasvualueille suuntautumista

Asiakkaita Foodiqilla on Suomen lisäksi Euroopassa, kuten esimerkiksi Englannissa ja Ruotsissa. Tällä hetkellä yrityksen asiakaskunta jakautuu puoliksi Suomen ja Euroopan välillä. 

– Maailmalle lähteminen vaatii rohkeutta, mutta isossa kuvassa se on nähty strategisena etuna. Keski-Euroopassa kasvipohjaisten ruokien kulutus kasvaa kaiken aikaa, joka on seuraava kasvualueemme.  

Karlssonin mukaan yrityksen tuleva kasvu ei perustu kuitenkaan uusiin tuotteisiin, vaan uusien tehtaiden perustamiseen ulkomaille. Tähtäimessä ovat varsinkin Ruotsi, Yhdysvallat, Keski-Eurooppa ja Saudi-Arabia. Viimeisimpänä mainittuun Foodiq on jo alustavasti viemässä elintarviketeknologiaa. 10 vuoden päästä Foodiq visioi omistavansa 10 tehdasta ulkomailla.  

Foodiq kansainvälinen työntekijä

Työvoimaa on Järvenpäässä edustettuna seitsemästä eri kansallisuudesta. Kuva: Foodiq/WorkPower. 

Oikea ajoitus

Foodiq on toiminut Järvenpäässä nyt noin vuoden. Yritys sijoittui vuonna 2022 Wärtsilän kaupunginosaan Pauligin entiselle Gold & Green Foods -tehtaalle, jonka tuotantotilat ja laitteisto osoittautuivat Foodiqille sopiviksi. Aikaisemmin Foodiqilla oli kaksi tuotantoyksikköä Klaukkalassa ja Hyvinkäällä, jotka Järvenpäähän sijoittumisen myötä saatiin yhdistettyä ja toimitila kaksinkertaistettua. 

  Ajankohta juuri tänne sijoittumiselle sattui olemaan oikea. Samalla on tärkeää, että pystymme logistisesti toimimaan pääkaupunkiseudun läheisyydessä ja tapaamaan tärkeitä kumppaneitamme. Kansainväliset yhteistyökumppanit ovat myös mielellään vierailleet uudessa tehtaassamme ja sen upeassa yritysmiljöössä, Karlsson sanoo. 

Järvenpään lisäksi Foodiqilla on myös Englannissa oma tuotantolaitoksensa. 

Foodiqin Suomen toimintojen työntekijämäärä on kasvanut tasaisesti kahdeksan vuoden aikana 25:stä yli 70:een. Tällä hetkellä heistä 10 työskentelee Helsingissä ja loput Järvenpäässä. Järvenpäässä työskennellään tuotekehityksen, tuotanto- ja vuorojohdon, huollon, kunnossapidon ja logistiikan eri tehtävissä. Foodiq myös kouluttaa työntekijöitään kyseisiin työtehtäviin.  

Yrityksen tuotantoon rekrytoidaan lisää työvoimaa kolmivuorotyöhön siirtymisen myötä. Foodiqin hyödyntämistä vuokratyöntekijöistä kasvatetaan vakituisia työntekijöitä.  

Kasvuyrityksen on tärkeää pitää huolta henkilöstöstään ja työnantajamielikuvastaan. Se varmistaa myös yrityksen kasvun. 

Foodiq proteiinituote 

Foodiqin tuotekehittämiä eri makuisia, hävikkitattarista valmistettuja Spoothie kasvipohjaisia välipaloja. Kuva: Foodiq.

Yhteistyötä ja verkostoja monella eri saralla

Foodiq on mukana Business Järvenpään organisoimassa ja vetämässä elintarvikealan kasvuverkostossa. 

– Elintarvikealan verkostosta saamme uutta tietoa ja oppia sekä kannustusta ja rohkeutta omaan työhömme. Parhaimmillaan löydämme myös uusia yhteistyökuvioita kaupungin muiden yritysten ja yrittäjien kanssa. Tämä on erilaisten verkostojen suurin lisäarvo. 

Karlsson mainitsee tärkeänä verkostona Foodiqille myös Business Finlandin Food from Finland -yhteistyöverkoston. Lisäksi oppilaitosyhteistyötä pidetään arvokkaana osana yritystoimintaa. 

Oppilaitokset ovat Karlssonin mukaan tervetulleita vierailemaan yrityksen tehtaalla Järvenpäässä. Myös esimerkiksi Helsingin yliopiston kanssa tehdään tälläkin hetkellä yhteistyötä elintarviketutkimukseen liittyen. 

Karlsson kertoo Foodiqin olevan kiitollinen hyvästä yhteistyöstä Business Järvenpään ja kaupungin kanssa. 

– Kaupunki on aktiivisesti yhteydessä ja tarjoaa yhteistyö- ja kehittämismahdollisuuksia. Tämä helpottaa arjen organisointia ja tekemistä. 

Tulevaisuuteen Foodiq suuntaa toiveikkaana ja optimistisena. Tärkeää on jatkossakin pitää fokus ja visio kirkkaana.  

Jari Karlsson; Foodiq

Foodiqin markkinointijohtaja Jari Karlsson. Kuva: Foodiq.

Avainlukuja

Työvoima
Foodiqilla on Suomessa yhteensä 70 työntekijää, joista 55 työskentelee Järvenpäässä pääasiassa tuotantotehtävissä. Työvoimaa on edustettuna seitsemästä eri kansallisuudesta. 

Liikevaihto 
Vuonna 2022 Foodiqin liikevaihto oli noin 4 miljoonaa euroa. Liikevaihto tuplaantui vuodesta 2021, ja kasvun odotetaan jatkuvan vuonna 2023. 

Asiakkaat
Foodiqilla on yhteensä noin 50 asiakasta, joille tuotetaan yhteensä satoja tuotteita. Tuotteita viedään Suomen lisäksi pääosin Pohjoismaihin ja Keski-Eurooppaan. 

Järvenpään vahvuudet ja yritystarinat

Järvenpää on oiva paikka ja mahdollisuus monipuoliselle yritystoiminnalle. Keskeisen sijaintimme ja hyvän saavutettavuutemme vuoksi tuotteet, palvelut ja työvoima liikkuvat helposti joka suuntaan. Järvenpää sijaitsee keskellä 900 000 osaajan työssäkäyntialuetta ja kaikki metropolialueen koulutusorganisaatiot löytyvät 30 minuutin säteellä.  

Järvenpäässä toimivat yritykset ovat aktiivisia verkostoitumaan ja Business Järvenpää kumppaneineen auttaa yrityksiä kasvun, kansainvälistymisen ja yrittämisen tiellä. Kaupungissa toimii neljä eri kärkitoimialan kasvuverkostoa (elintarvikeala, teollisuus, kauppa ja palvelut sekä kiinteistö- ja rakentamisala). Kasvuverkostoissa käsitellään yritysten toivomia aiheita kuten esimerkiksi yritysten työvoimatarpeita, henkilöstön osaamista, kasvua ja kansainvälistymistä paikallisia yritys- ja elinkeinoelämän näkökulmia ja tarpeita unohtamatta. 

Haluatko olla osa Järvenpäässä toimivien yritysten menestystarinoita? Tervetuloa osaksi Järvenpään aktiivista yrityselämää ja vaikkapa jakamaan yritystarinasi kanssamme. Tutustu kaupungin sijoittumismahdollisuuksiin ja yrityspalveluihin Business Järvenpää -sivulla ja ota meihin yhteyttä!