Mitsubishi Logisnext Europe Oy (MLFI) – aikaisemmin Rocla Oy – on koko globaalin Mitsubishi Logisnext -konsernin T&K-nyrkki. Tulevaisuudessa Järvenpäässä tehdään vieläkin kovempia tuoteinnovaatioita: MLFI nappasi vastikään tuntuvan investoinnin liittyen autonomisiin ajoneuvoihin (Automated Guided Vehicles eli AGV). Järvenpää on jo tälläkin hetkellä konsernin ykköspaikka AGV-puolella. 

MLFI:n toimitusjohtaja Tapio Rummukainen toteaa, että yritys laajentaa T&K-osaamistaan AGV 4.0 -nimisen projektin alla, osana Open Innovation -alustaa.

”Kyseessä on 16 miljoonan euron investointi itseohjautuviin AGV-ajoneuvoihin”, toteaa Rummukainen ja lisää, että lisäpanostukset tuotekehitykseen paisuttavat myös tuotannon volyymejä jossain vaiheessa.

Mutta miksi japanilainen emoyhtiö valitsi juuri Suomen huippumodernin T&K-keskuksen sijaintipaikaksi? Rummukaisen mukaan Suomessa on yrityksillä kovan luokan T&K-osaamista ja koulutettua työvoimaa, joiden varaan uskaltaa rakentaa. ”Meillä on myös alaan liittyvää maailmanluokan tutkimusta yliopistoissa ja tutkimuslaitoksissa.”

Huipputason vaikuttamista

Ennen kuin emoyhtiö teki investointipäätöksensä, myös Suomen valtiolla oli sanansa sanottavana. Silloinen elinkeinoministeri Olli Rehn vieraili Japanissa 2016 puhumassa Järvenpään puolesta ja tämän jälkeen Invest in Finlandin tiimit – sekä Suomessa että Japanissa – pitivät aihetta esillä.  Kun Business Finland sitten myönsi innovaatiotukea tulevalle T&K-keskukselle, vaaka kallistui lopullisesti Suomen hyväksi.

Invest in Finlandin ICT:stä ja digitalisaatiosta vastaava toimialajohtaja Janne Kari toivottaa uuden keskuksen tervetulleeksi. ”Suomessa on erinomainen autonomisten ajoneuvojen ekosysteemi. Myös uudet täydentävät teknologiat kuten 5G vievät ekosysteemiä ja kehitystä Suomessa uudelle tasolle”, Kari sanoo.

”MLFI-investointi on hieno esimerkki japanilaisten yritysten ja Suomen välisestä syvällisestä yhteistyöstä.”

Vahvuutena yrityskulttuuri

Jani Mähönen, MLFI:n logistiikkaratkaisujen digitaalisista palveluista ja ratkaisuista vastaava johtaja, toteaa että uusi investointi on pitkän evoluution tulosta. Yritys panosti erityisen vahvasti varastotrukkeihin, AGV-ajoneuvoihin ja vastapainotrukkeihin vuosina 2013-2014.

”Se oli tärkeä askel kilpailukykyisen tuotteen kehittämiseksi.”

Mähösen mukaan yrityksen ketterä T&K-kulttuuri on kovassa iskussa: “Meillä on matala hierarkia ja minimimäärä byrokratiaa – sekä avoin, rehti viestintä läpi organisaation.” Talossa myös ymmärretään, että jopa inhimilliset virheet voivat toimia kasvualustana oivallukselle ja innovaatiolle.

Onko 100 % automaatio ainoa ratkaisu?

Rummukainen ja Mähönen huomauttavat, että AGV-panostus ei tarkoita sitä, että täysautomaatio olisi aina se paras ratkaisu.

”Aika usein täysautomaatio on järkevää vain tietyissä prosesseissa, kun digitalisaatio ja standardisointi ovat ne riittävät työkalut useimmissa muissa tapauksissa”, Tapio Rummukainen toteaa.

MLFI:n vastaus haastavassa tilanteessa on Mixed Fleet Solution, joka yhdistää automaation tehokkuuden ja manuaalisen prosessoinnin joustavuuden. Näin se toimii: kun MLFI tietää, millaisia prosesseja asiakkaalla on, se voi tarjota omia standardiratkaisujaan – tai auttaa asiakasta standardoimaan itse. Jahka standardisointi on tehty, MLFI voi integroida digiratkaisut asiakkaan olemassa oleviin järjestelmiin.

“Tapauksesta riippumatta, me osaamme auttaa asiakasta löytämään sen parhaan automaatioratkaisun”, lupaa Jani Mähönen.

Open Source ekosysteemin moottorina

MLFI ei ole yksin rakentamassa vahvaa AGV-ekosysteemiä. Suomessa on koko joukko teollisia valmistajia, teknologiatoimittajia ja akateemisia tutkimustiimejä, jotka ovat keskittyneet autonomisiin ajoneuvoihin – ja uusia avauksia ja läpimurtoja syntyy jatkuvasti.

Uudemmasta päästä on MLFI:n aloitteesta Forum for Intelligent Machines -ekosysteemin alle syntynyt uusi yhteistyöryhmä nimeltä Platform Economy for Autonomous Mobile Machines. Tämä ryhmä virittelee uusia, kansallisen tason yhteistyömahdollisuuksia, joista keskeisenä liittyminen ROS2:een (Robot Operating System 2), joka on globaali avoimen lähdekoodin yhteisö.

Alkuperäinen ROS on noussut standardiksi robottijärjestelmien softakehitystä koskevassa tutkimuksessa, mutta siitä ei ole ollut sanottavasti hyötyä teollisen mittakaavan tuotannossa. ROS2 korjaa tämän puutteen – ja isot kansainväliset teolliset toimijat ovat jo sen takana.

“Suomalaisten yritysten tulee olla aktiivisia partnereita ROS2-yhteisössä pysyäkseen kilpailukykyisenä tulevaisuudessa”, Mähönen uskoo.

Lisätietoja:
Janne Kari, Head of Invest in Finland, ICT
Business Finland, Invest in Finland
+358 40 541 0580
janne.kari (at) businessfinland.fi


Uutinen julkaistiin alun perin Business Finlandin sivulla 2.11.2020.