Keukessa kolmannes enemmän asiakkaita vuonna 2020 ja korona kasvatti huomattavasti yritysneuvonnan tarvetta

Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy (Keuke) auttoi viime vuonna yhteensä 2 865 yritystä liiketoiminnan kehittämisessä ja kasvattamisessa sekä yrityksen perustamisessa. Määrä on kolmanneksen suurempi kuin vuonna 2019, jolloin Keuken asiakasmäärä oli 2 099.

Keuke tarjoaa yritysneuvontapalveluja Järvenpään, Karkkilan, Keravan, Nurmijärven, Pornaisten, Sipoon ja Tuusulan alueilla.

– Kyllä tämä valtava kasvu on koronan aiheuttamaa. Me autoimme todella paljon paikallisia yrityksiä sopeuttamaan toimintojaan, hakemaan kehittämisrahaa ja etsimään uusia toimintamalleja liiketoiminnalle. Myös uusia yrityksiä perustettiin aikaisempaa enemmän, kertoo Keuken toimitusjohtaja Elina Pekkarinen.

Pekkarisen mukaan Keukessa onnistuttiin palvelemaan näin suurta asiakasmäärää hyvän asiakastuntemuksen, osaavan henkilökunnan, toimivien yhteistyöverkostojen ja lisärekrytoinnin ansiosta.

– Ilman toimivaa suhdetta paikalliseen yrityskenttään emme olisi onnistuneet auttamaan näin montaa koronasta kärsinyttä yritystä. Tuntematon taho ei olisi myöskään onnistunut viestimään avun mahdollisuudesta näin tehokkaasti ja nopeasti.

– Saimme perustettua kriisipuhelimen ja kriisineuvonnan muutamassa päivässä. Kriisipalveluun tehtiin malli, jolla pystyttiin tehokkaasti ja tuloksellisesti käymään läpi yrityksen akuutit tarpeet ja mahdolliset kehittämiskohteet.

Eniten apua kriisistä selviytymiseen ja rahoituksen hakemiseen

Erityinen vuosi näkyy Keuken toiminnan tilastoissa myös siinä, mihin asioihin yritykset hakivat apua.

– Kriisiapua koronaan sai 40 prosenttia asiakkaista. Lähes saman verran, 35 prosenttia asiakkaista autettiin rahoitusasioissa. Ne kulkevat luonnollisesti käsi kädessä. Teimme liiketoiminnan arviointeja ja erilaisia selvityksiä ja raportteja molempia tuhat enemmän kuin aikaisempana vuonna, Elina Pekkarinen kertoo.

Keuken vuoden 2020 toiminnan tilastoissa on myös erityisen positiivisia yllätyksiä. Kaikki asiakkaat eivät olleet kriisiasiakkaita, vaan esimerkiksi kansainvälistymissuunnitelmia tehtiin yli puolet enemmän kuin edellisenä vuonna. Tuotekehityssuunnitelmia tehtiin 150 prosenttia enemmän.

– Tuotekehityssuunnitelmien määrä on suoraa tulosta niistä liiketoiminnan arvioinneista ja siitä sparraustyöstä, jota teimme koronan hiljentämiin yrityksiin. Yritykset eivät siis vain hakeneet rahoitusta selviytyäkseen, vaan niissä aidosti kehitettiin uutta.

Keuken toiminnan tilastoissa markkinoinnin sparraus on ollut aina isossa roolissa. Vuonna 2020 näin ei ollut, mikä sekin osaltaan viestii erikoisesta vuodesta. Yritysten keskeisimmät haasteet ja kehittämistarpeet olivat aivan jotain muuta.

Alueelle 44 miljoonaa kehittämisrahaa ja yksinyrittäjäntukea

Keuke auttoi noin tuhatta yritystä rahoituksen suunnittelussa ja hakemaan koronan aiheuttamiin liiketoiminnan häiriöihin kehittämisrahoitusta tai kriisitukea.

Kaiken kaikkiaan Keuken toimialueelle saatiin yhteensä 44,3 miljoonaa euroa valtion kriisitukea tai kehittämisrahaa. Mukana ovat Business Finlandin ja ELY-keskuksen kehittämisrahoitukset sekä yksinyrittäjätuet. Rahoitusta saaneita yrityksiä oli yhteensä 2 858 kappaletta.

– Vuosi oli toden totta työntäyteinen ja kiireinen. Mutta voimme samalla todeta tyytyväisenä, että Keuke oli tässä kriisissä yritys juuri oikealla paikalla.

Keuken toiminnan tilastot vuodelta 2020 löytyvät:
https://www.keuke.fi/client/keuke2017/userfiles/keuke-toiminnan-tilastot-2020.pdf

Lisätietoja:
Keuken toimitusjohtaja Elina Pekkarinen, puhelin 050 549 2213. www.keuke.fi.
Keuke löytyy myös Facebookista, Instagramista ja LinkedInistä.