Syyskuun toisella viikolla järjestettiin vuotuiset Expo Real -messut Münchenissä, Saksassa ja Kuuma-kuntien edustus oli ensimmäistä kertaa yhdessä paikalla Helsinki Ring of Industry sateenvarjon alla. Tapausta voidaan pitää kuntasektorilla jokseenkin saavutuksena, sillä yleensä tapana ei ole ollut toimia usean kunnan itsenäisen nimen ”unohtavan” brändin kautta, vaan pikemminkin kilpailla keskenään kansainvälisillä messuilla ja operoida yksin koko maailmaa vastaan.

Nyt peräti useampi kaupunki (Vantaa, Espoo, Turku, Tampere) yhdisti voimansa osaksi Helsingin kaupungin ständiä, Kuuma-kunnat osana tätä kokonaisuutta. Jotain on siis vihdoin alettu tehdä oikein, koska Suomen kokoisessa maassa ei kerta kaikkiaan ole varaa tehdä samoja asioita jokaisen keskisuuren tai edes suurenkaan kaupungin toimesta. Nyt Kuuma-seutu eli kymmenen kuntaa oli todennut yhteistyössä olevan sen verran enemmän voimaa, että yhtenäinen ilme oli mahdollinen.

Kuuma-kuntien kohdalla pyrimme omalta osaltamme löytämään markkinointiviestiimme sellaisen tulokulman, jolla paitsi erottaudutaan muista samalla ständillä majailevista kaupungeista, niin myös tuottamaan sellaista tarinaa, jolla laajemminkin saavutetaan huomiota. Mielestämme sellainen tarina totta vie löytyi, sen verran hyvän vastaanoton Conveniently Boring videomme ja koko markkinointi-ilmeemme sai. Sain kunnian pitää Kuuma-seudun puheenvuoron maanantaina Helsingin ständillä ja hauskana kuriositeettina mainittakoon, että raikas ja ennakkoluulottoman ”tylsä” ilmeemme poiki muun muassa kansainvälisen lehtihaastattelun – mistä muut taisivat jäädä omine markkinointiviesteineen paitsi.

Kiitos vielä järvenpääläiselle mainostoimisto Senseille, joka tuotti meille mitä mainioimman markkinointivideon. Ensi vuonna uudelleen tylsyyden voimalla.

 

Marko Lehenberg
elinvoimajohtaja