Kurkistus peruutuspeiliin

Vuosi sitten odoteltiin vuoden loppumista, sillä suunnitelmat ja toiveet vuodelle 2020 olivat kovat ja korkealla. Mielessä oli, että 2020 olisi paljon kehittyneempi, ketterämpi, vastuullisempi ja kaikin puolin parempi kuin edeltäjänsä. Kaikki olivat valmiina nousemaan seuraavalle tasolle 2010-luvun jälkeen.

Vuoden vaihtuessa muutos tuli todella nopeasti. Täysin toisella tavalla kuin kukaan toivoi. 2020 näytti mahtinsa heti kättelyssä ja suorastaan pakotti jokaisen muutoksen pyörteisiin. Kevään lockdownin jälkeen ei vielä nähty tarvetta todelliseen muutokseen ja odotettiin vain paluuta takaisin normaaliin. Koronan ajateltiin olevan pieni takapakki uuden vuosikymmenen alkuun.

Mahdollisesti uhkaa pakotetusta muutoksesta ei uskallettu nähdä, koska silloin jokainen olisi epämukavuusalueellaan ja seurauksena olisi paniikkia, pahoinvointia, syyttelyä ja syyllisten hakemista. Totuus kuitenkin on, että harvoin eteenpäin vievää kehitystä tapahtuu mukavuusalueelta käsin. Jotta muutosta tapahtuu, täytyy välillä ottaa kuraa niskaan.

Uusi normaali on erilainen kuin mitä halusimme/toivoimme/odotimme ja paluuta vanhaan ei enää samanlaisena ole. Mutta muistettavaa on, että muutos on mahdollisuus. Kolikolla on aina kaksi puolta. Se, kuka tämän uuden tilanteen sisäistää parhaiten ja sopeutuu siihen, selviää voittajana. Haaste on heitetty, nyt se on viimeistään otettava vastaan.

Matkailun tilanne ei näytä vielä hyvältä. Nyt on aika ottaa päät pois pensaista ja käännettävä katseet kohti tulevaa. Aurinko tulee vielä paistamaan alalla. Sitä odottaessa on hyvää aikaa kehittää, innovoida, muotoilla, opetella ja yrittää uutta. Meidän on pakko muuttaa tuttua ja turvallista siten, että selviydymme jatkossakin. Korona-aika on ollut haastava, mutta tuonut mahdollisuuden tehdä asioita uudella tavalla.

Tone of Finland

Kesäkuussa 2020 lanseerasimme Järvenpään kaupungin matkailubrändin Tone of Finlandin. Viime vuoden päätös keskittyä matkailun osalta vain digitaaliseen markkinointiin osoittautui hyväksi. Kuvat puhukoot puolestaan.

Kaupungin kannattaa panostaa nopeasti päivitettävään materiaaliin sähköisessä muodossa. Koronan jalkoihin olisivat jääneet painetut esitteet ja matkailulle varattu budjetti olisi huvennut taivaan tuuliin. Nyt Instagramin ja nettisivujen avulla olemme pystyneet houkuttelemaan koronan aikana vähintäänkin järvenpääläiset tutustumaan oman kaupungin tarjontaan, mutta myös lähialuematkailu luontokohteineen on ollut meille suotuisaa.

Lippu korkealla kohti tulevaa

Jotta kaupungin matkailu kehittyisi jatkossakin ja palveluja olisi saatavilla, sen eteen on yhdessä tehtävä töitä. Palvelun laatu ja tarjonta tulevat olemaan ne tekijät, jotka erottelevat jatkossa jyvät akanoista. Kaupunki tarjoaa matkailutoimijoille alustan, joka mahdollistaa erilaisten palvelujen tuottamisen täällä asuville ja täällä vieraileville maksaville asiakkaille.

Pienin askelin lähdemme kohti ensi vuoden matkailukesää jo nyt ja haemmekin kumppania Rantapuiston Paviljonki -hankkeeseen. Luottamus matkailun tulevaisuuteen on vankka. Siinä on vielä monta korttia kääntämättä ja mahdollisuuksia rajaton määrä. Olkoon loppuvuosikymmen meidän, vaikka sen eka vuosi meni koronalle puhtaasti 1-0.

Lisätietoja Järvenpään kaupungin matkailupäällikkö Heidi Torvinen, puh. 040 315 3086, [email protected]

Videot:

https://www.youtube.com/watch?v=FZfzQMMZyWI
https://www.youtube.com/watch?v=Cs2jsJl-jHw

Instagram @toneoffinland
www.toneoffinland.fi

matkailupäällikkö Heidi Torvinen
Matkailupäällikkö Heidi Torvinen