Kasvuverkostojen tarkoituksena on, että eri alan yrittäjät verkostoituvat paikallisten saman alan yrittäjien kanssa, saavat tietoa ajankohtaisista kuhunkin alaan vaikuttavista asioista. Samalla keskustellaan ja kehitetään tärkeiksi havaittuja teemoja verkoston voimin.

Kuva elintarvikealan kasvuverkoston tapaamisesta

Elintarvikealan kasvuverkosto kokoontui Wurstin tiloissa. Taustalla Foodwestin kehityspäällikkö Sissi Kaskela, joka piti esityksen tuotekehityksestä. Kuva: Ari Minadis.

Business Järvenpään organisoima elintarvikealan kasvuverkosto kokoontui marraskuun 2023 puolivälissä Wurstin toimitiloihin Vähänummen yritysalueelle Puurtajankadulle. Business Järvenpään vetäminä toimii yhteensä neljä kasvuverkostoa, joita ovat elintarvikealan lisäksi kauppa ja palvelut, teollisuus sekä kiinteistö- ja rakentamisala. Verkostot kokoontuvat neljästi vuodessa. Kasvuverkostojen toimintaan osallistuvat myös Business Järvenpään kumppanit, joita ovat esimerkiksi yrityskehittäjä Keuke, ammatillinen koulutusorganisaatio Keuda ja Uudenmaan TE-palvelut.

– Elintarvikealan kasvuverkosto mahdollistaa tutustumisen ajantasaiseen tietoon elintarvikealaan vaikuttavista asioista ja muutoksista. Tapaamisissa pääsee verkostoitumaan ja sparrailemaan yhdessä toisten elintarvikealan yrittäjien kanssa, Business Järvenpään yrityspalvelupäällikkö, elintarvikealan kasvuverkoston vastuuvetäjänä toimiva Susanna Aramo kertoo.

–  Verkostomme on yhdessä linjannut päätavoitteikseen ja kehityskohteiksi tuleville vuosille muun muassa kasvun edistämisen ja kansainvälisyyden sekä osaavan henkilöstön ja osaajapulan ratkaisut ja edistämisen. Tapaamisten aiempina aiheina on ollut muun muassa elintarvikealan laatustandardit sekä työvoiman saatavuus ja osaaminen. Käsiteltävät aiheet sovitaan yhdessä ryhmässä esille nousevien tarpeiden pohjalta, jatkaa Aramo.

Marraskuisen elintarvikealan kasvuverkoston avasi perheyritys Wurstin toimitusjohtaja Jyrki Saarela, joka esitteli lihajalosteita tuottavan Wurstin yrityshistoriaa ja sen eri vaiheita aina tähän päivään saakka.

Vaatepuun yrittäjä Soile-Maria Linnemäki toi verkostolle terveiset 8.–23.12.2023 Järvenpään Prisma-keskuksessa pidettävästä paikallisten yritysten joulukaupasta, jossa yritysten on mahdollista saman katon alla myydä tuotteitaan ja kertoa palveluistaan. Mukaan toivotaan paikallisia yrityksiä ja he voivat ilmaista halukkuutensa erillisen ilmoittautumislomakkeen kautta.

Päivän teemana tuotekehitys elintarvikealalla

Elintarvikealan kasvuverkostolaiset tutustuivat tarkemmin tuotekehitykseen Foodwestin kehityspäällikkö Sissi Kaskelan johdolla. Foodwest antaa vauhtia elintarvikealan toimijoille, jotka haluavat kasvaa edelläkävijöiksi. Foodwest on alan erikoisosaajia, joka tuntee bisneksen, kuluttajan maailman ja tuotekehityksen koko kaaren. Foodwest on ollut mukana lisäksi MTV:n Suomalainen menestysresepti -tv-sarjassa erilaisissa asiantuntijatehtävissä aina tuomaroinnista taustalla tehtävään asiantuntijatyöhön.

Tuotekehitys sisältää vaihe vaiheelta muun muassa kehitettävän tuotteen vaatimusten ja ratkaisujen määrittelyä, markkinoiden testaamista, valitun ratkaisun konseptointia ja simulointia, lopullisen ratkaisun määrittelyä, prototyypin testausta, valmistamista ja laadunvarmistuksen suunnittelua sekä jatkokehityksen ja tuotannon suunnittelua. Tuotekehitys voi olla myös esimerkiksi jo olemassa olevan tuotteen ominaisuuksien parantamista, tuotepakkauksen, ruokapalveluiden, tuotteen ravitsemuksellisen laadun tai ruokalistan suunnittelua tai tuotteen valmistuksen tehostamista. Tuotekehitys voi kestää kestää muutamasta viikosta tai kuukaudesta useaan vuoteen.

– Tuotekehitys on pitkäjänteistä, suunnitelmallista ja analyyttistä työtä, joka vaatii paljon dokumentointia ja kärsivällisyyttä. Pohjatyö tulee tehdä hyvin, Kaskela muistutti.

Elintarvikealan kasvuverkostossa syntyi vilkasta keskustelua tuotekehityksen ajankohtaisista trendeistä kuluttajakäyttäytymiseen ja erilaisiin raaka-aineratkaisuihin liittyen.

– Idea, tuotteen uutuusarvo, ajoitus, käytettävät raaka-aineet, jälleenmyyjien kiinnostus, markkinat ja kaupallinen menestys ovat tuotekehityksessä tärkeimpiä sen onnistumista mittaavia elementtejä, pohtivat kasvuverkostolaiset yhdessä.

Kasvuverkostotapaamisen lopuksi yrittäjät pääsivät vierailemaan Wurstin tuotantotiloissa. Wurstin tarinaan ja tuotteiden valmistukseen voi perehtyä tarkemmin syksyllä 2021 Järvenpäämediassa julkaistussa Yhdessä yrittämisen Järvenpää -yrityssarjan osassa.

Kiinnostaako yritystänne Järvenpään elintarvikealan kasvuverkosto?

Seuraavan kerran elintarvikealan kasvuverkosto kokoontuu Järvenpäässä maaliskuussa 2024 jälleen uudella teemalla.

Jos elintarvikealan kasvuverkoston toiminta kiinnostaa, ole yhteydessä sähköpostitse verkoston vetäjä Susanna Aramoon susanna.aramo@jarvenpaa.fi tai puhelimitse 040 315 3130.

Mukana elintarvikealan kasvuverkostossa ovat jo seuraavat järvenpääläiset yritykset: Foodiq, Helsingin Mylly, Herkkupaja, Järvenpään K-Citymarket, Kakkutalo Gilan, Lidl jakelukeskus, Pentisol, Pitomer, Primula, Woikoski, Wok Wok ja Wursti. Lisäksi kasvuverkoston toimintaa täydentävät palveluillaan Keuda, Keuke sekä Uudenmaan TE-palvelut. Business Järvenpää toimii verkoston vetäjänä.

Elintarvikealan kasvuverkosto Wurstin tuotantotiloissa

Elintarvikealan kasvuverkosto valmiina kierrokselle Wurstin tuotantotiloissa. Kuvassa valkoisessa asussa Wurstin tuotepäällikkö Sallamari Lempinen. Kuva: Ari Minadis.