Koronavirus yllätti kaikki, mutta ehkä kovimman iskun kokivat ravintola- ja matkailualanyritykset. Alan toimintaympäristö muuttui käytännössä yhden yön aikana totaalisesti. Jotta toiminnan jatkaminen oli mahdollista, oli palvelukonsepti mietittävä täysin uudestaan sekä luotava uudet toimintamallit.

Selvitimme järvenpääläisiltä ravintola-alan yrittäjiltä, miten he ovat selviytyneet tästä poikkeuksellisesta ajasta ja minkälaisin ratkaisuin tähän täysin odottamattomaan muutokseen on vastattu.

Muutoksen nopeus haastoi yritykset

Jokainen yrittäjä painotti sitä, että tilanteeseen oli reagoitava todella nopeasti, kun ravintolat menivät kiinni. Yrittäjien pääbisnes on ollut koko korona-ajan lähes olematonta ja tilalle oli luotava nouto- ja kotiinkuljetuskonseptit. Yhtäkkiä oli sopeuduttava uuteen – tilaukset peruuntuivat, työntekijöitä oli lomautettava, asiakkaat kaikkosivat ja kaikesta varmasta tuli epävarmaa. Osittain vapautui aikaa, mutta toisaalta uusien ratkaisujen luominen vei valtavasti voimavaroja. Myös moni kertoi turvautuneensa rahoituksen uudelleen järjestämiseen kuten Business Finlandin ja pankkien tukeen.

Hiljalleen uuteen tilanteeseen alettiin sopeutua. Koko tuotanto oli suunniteltava nouto tai ruokatoimituskonseptin-pohjalle. Omia asiakastiloja piti remontoida, jotta turvallinen noutomyynti voitiin mahdollistaa. Yllättävän nopeasti toimintatavasta tuli osa arkea. Aluksi kuitenkin osalla asiakkaista oli ollut haastetta ymmärtää, että toimintakulttuuri on olosuhteiden pakosta muuttunut.

Ravintola Huvilan esimerkki kuvaa hyvin sopeutumista uusiin olosuhteisiin. Ravintolan myynti siirtyi suurelta osin verkkoon ja HuvilaDelin lanseeraus onnistui hyvin. Moni yrittäjistä koki, että kaikki asiakkaat eivät ole omaksuneet muuttuneita toimintatapoja. Toki poikkeuksellinen aika on tuonut myös täysin uusia asiakkaita.

Kaikille toimijoille sosiaalinen media ja yrityksen kotisivut ovat selkeästi olleet käytetyimmät mainoskanavat. Festa Zannoni on luottanut somen ohella myös puskaradioon. Cooperin kulma on tehnyt myös ikäihmisille suoraa mainontaa postiluukusta.

”Uusi normaali”

Yritykset uskovat, että osa poikkeustilanteen uusista toimintamalleista ja ratkaisuista jää pysyväksi kuten TakeAway-myynti ja viikonlopun ruokakassit. Samalla myös hävikkiruokasovellus otettiin monessa paikassa käyttöön ja se tulee jäämään osaksi palveluvalikoimaa. Myös kotikuljetusten määrän uskotaan kasvavan Järvenpään alueella tulevaisuudessa. Tätä palvelua tullaan tarjoamaan niin kauan kuin sille on kysyntää.

Yrittäjien mielestä ihailtavaa on ollut se, että koko ajan on löydetty lisää tehoja organisaatiosta, haluttu uudistua ja haastaa itseä sekä omaa toimintaa. Jokainen kyselyyn vastannut yrittäjä kertoi toimineensa omien resurssien ja voimavarojen puitteissa.

Kaiken kaikkiaan tästäkin keväästä selvittiin ja nyt voidaankin sanoa, että ”muutos on mahdollisuus”! Silti kaikki kertovat odottavansa jo kesäkuuta, kun toiminta voi jälleen normalisoitua – enemmän tai vähemmän.

Kiitämme vastauksista:
Cooperin Kulma, Festa Zannoni, Herkkupaja, Kahvila Makea, Kakkutalo Gilan, Louhelan juhla- ja pitopalvelut ja Ravintola Huvila.